عید بزرگ مبعث مبارک

امشب که شب مبعث احمد باشد

مشمول همه عطای سرمد باشد

یارب چه شود طلوع صبح فردا

صبح فرج آل محمد باشد

روز مبعث، روزی است که حضرت محمد در غار حراء و در سن ۴۰ سالگی توسط فرشته وحی، حضرت جبرئیل از سوی خدا به پیامبری نایل شد و تحولی شگرف در زندگی جامعه بشری و رستاخیزی عظیم در روح انسان ها به وجود آورد.

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) هنگامی به رسالت مبعوث شد که مردم جاهل و گمراه بودند و انسانیت از میانشان رخت بربسته بود و تعلیمات پیامبران قبلی فراموش گشته وعقاید مردم دستخوش تحریفات شده بود.

در این زمان مردم جاهل مشغول به بت پرستی، زنده به گور کردن دختران، ظلم و بیدادگری، غارت و خونریزی، پایمال کردن حقوق ضعیفان و فحشا و منکرات بودند که خداوند منت بر سر جهانیان گذاشت و دوران ظلمانی و تاریکشان را به طراوت بهار مبدل نمود و شب کائنات را به روز روشنایی و فروغ وحی، بیاراست و«مصطفی» را برگزید و کلام وحی را این چنین بر او نازل کرد :

بخوان ! بخوان به نام پروردگارت که بیافرید، آدمی را از لخته خونی آفرید.

بخوان که پروردگار تو ارجمندترین است،

همان کس که با قلم آموخت به آدمی آنچه را که نمی دانست.

سپس محمد مبعوث شد، تا شرک و بت پرستی رخت بربندد و جاهلیت از زندگی ها محو شود و جهل و جور بمیرد و چشم جهان به روی فروغ وحی گشوده شود و آفتاب روشنایی و حقیقت طلوع نماید.(انجمن مددکاری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف )

ثواب محبت و اکرام ایتام

یکی از مسائلی که در آموزه‌های قرآنی و حدیثی بسیار مورد تأکید قرار گرفته، محبت و رسیدگی به یتیمان است. خدوند در آیه ۲۲۰ سوره بقره در این باره می‌فرماید: «یسْأَلُونَک عَنِ الْیتَامَی قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَیرٌ وَإِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُکمْ؛ از تو درباره یتیمان می‌پرسند، بگو اصلاح کار آنان بهتر است و اگر زندگی خود را با زندگی آن‌ها بیامیزید، آنها برادران دینی شما هستند. احسان و اکرام ایتام در روایات معصومین (ع) به عنوان یکی از با فضیلت‌ترین مراتب نیکی نامیده شده است: «مِنْ أفضَلِ البِرِّبِرُّ الأَیتامِ»، پیامبر اکرم (ص) درباره نحوه رفتار با ایتام چنین می‌فرماید: «کُن لِلیَتیمِ کَالأَبِ الرَّحیمِ وَ اَعلَمْ اَنّکَ تَزرَعُ کذلِکَ تَحصُدُ؛ نسبت به یتیم مانند یک پدر عطوف و مهربان باش و بدان که تو امروز (هرچه) می‌کاری (فردا) آن را درو خواهی کرد. (بحارالأنوار، ج ۷۷، ص ۱۷۱).